torsdag 20 november 2014

Lunch på stan

Jag brukar oftast ta med mig matlåda på jobbet, dels för att det blir billigare, men också för att utbudet av bra mat på stan är ganska begränsat. 3-4 gånger per månad träffar jag någon kompis eller går med kollegorna ner på stan på lunchen. Då får man försöka hitta något som funkar hyfsat.



Idag åt vi på en av de bättre lunchrestaurangerna i stan. Där serverar de riktig mat och inte en massa halvfabrikat. Idag, precis som förra gången vi var där, valde jag köttbullar med potatispuré fast utan potatispuré. Det var goda hemlagade köttbullar, men de innehöll säkert ströbröd. Jag bad dem ta bort potatispurén och frågade om jag kunde få lite grönsaker i stället. Tjejen i kassan verkade inte så pigg på det. De hade så mycket bra grönsaker på salladsbordet tyckte hon. På salladsbordet fanns det någon blandning med grönsaker och matvete. En sallad med kidneybönor (tror jag, jag gillar inte bönor) och en sallad med gurka, tomat och isbergssallad. Ingen olivolja. Hon skulle kolla om jag kunde få lite haricot vertes. Jag tog salladen med tomat, gurka och isbergssallad och en stooor klick smör från salladsbordet som jag åt till mina köttbullar och haricot vertes. Mätt blev jag  i alla fall och så hade jag trevligt sällskap.

Med tanke på hur många det är som gärna drar ner på kolhydraterna är det konstigt att det inte är fler restauranger som erbjuder åtminstone ETT bra LCHF-alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar