fredag 21 november 2014

En vanlig matdag före och efter

Under hela mitt vuxna liv har min matdag oftast börjat med frukost så fort jag kommit upp ur sängen. Senaste åren har frukosten varit ganska bra. Den har bestått av ett ägg, en blandning av turkisk yoghurt, keso, hallon och lite vaniljyoghurt. För längre sedan har det varit smörgås och t.ex. yoghurt. Något mellanmål på förmiddagen oftast i form av frukt, eller på senare år ägg och mandlar/nötter. Lunchen har varit "vanlig" lunch, men på senare år allt mer LCHF-inspirerad. På eftermiddagen har sötsuget satt in. I bästa fall har mellanmålet bestått av ägg och nötter även då, men ofta har sötsuget varit för svårt att stå emot och det har blivit en del sötsaker. Middag ungefär som lunchen, sötsuget fortsätter och senare på kvällen har det blivit skåpätning av de kolhydratrika "livsmedel" som råkar finnas hemma.

Då var jag alltid antingen hungrig, sugen eller övermätt. Min kropp fungerar så att när jag äter en massa kolhydrater av olika slag så försvinner mättnadskänslorna. Jag kan sitta och äta och tänka att nu borde jag vara mätt, men jag känner mig inte mätt.

Jag började med LCHF lite mer på allvar i januari 2013, men tog mig inte riktigt tid att prova mig fram och hitta någonting som passade mig. Det har sviktat lite med kosten fram till nu, men sedan början av oktober har jag kört ganska strikt vilket verkar passa mig bäst. Jag kör striktare än jag har gjort förut och kör dessutom 16:8-fasta. Fasta ska jag skriva mer om i ett annat inlägg. Den som är nyfiken kan googla så länge.

Sedan i början av oktober äter jag frukost först vid 9-9.30 och då blir det fettkaffe bestående av 30 g smör och 15 g kokosolja eller brain octane olja och 2 kokta ägg till det. Lunch blir det någon gång mellan 11.30 och 13 beroende på om jag tränar först eller inte. Idag blev det köttfärslimpa med blomkålsmos, spenat, tomat och olivolja.



Sedan blir det middag runt 17.30. Idag blev det ostpanerad omelett från Jills mat. Man kan välja fyllning själv efter tycke och smak eller vad man råkar ha hemma. Idag tog jag mozzarella, smörgåsskinka och basilika. Till detta en sallad med olivolja. Väldigt gott!



2-3 koppar svart kaffe blir det också per dag. Detta klarar jag mig på utan problem. Första veckorna åt jag mellanmål på eftermiddagen i form av ägg och lite nötter, men jag upptäckte ganska snabbt att jag inte behövde det mellanmålet. Jag är sällan hungrig eller sugen. Aptiten har normaliserats och när jag väl blir hungrig är jag verkligen hungrig och inte bara sugen.

På helgerna blir det ofta ett par glas vin och ibland tyvärr lite för mycket godis på lördagkvällen. Jag kan inte ta bara ett par bitar godis utan blir det en blir det många. Lika bra att låta bli helt. Mörk choklad funkar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar