onsdag 23 augusti 2017

Risitutti

Läste i Aftonbladet igår om att det sockerstinna mellanmålet Risifrutti byter namn till Risitutti för att uppärksamma Bröstcancerfonden. Länk till artikeln. Orkla foods skriver i sitt pressmeddelande att de vill "uppmärksamma vikten av att upptäcka bröstcancer i tid, för just det kan göra hela skillnaden". Länk till pressmeddelandet.

En enda Risifrutti, eller Risitutti som det nu ska heta en period, innehåller 36 g kolhydrater per portion. Detta motsvarar 55 energiprocent kolhydrater, d.v.s. 55% av energin kommer från kolhydrater. Alla kolhydrater omvandlas till samma sak i kroppen, d.v.s. glukos.
Det bästa man kan göra för att minska risken att få cancer överhuvudtaget är att sluta äta cancergödande socker. DET kan göra jättestor skillnad. Därför är det väldigt konstigt att cancerfonden låter sig sponsras av livsmedelsindustrins sockerstinna produkter. Så länge det är så kommer jag aldrig någonsin att betala en enda krona till cancerfonden.

måndag 21 augusti 2017

Mejerifritt - middagstips

Jag brukar göra en plan i huvudet för vad vi ska äta för några dagar framåt och se till att det finns mat hemma till det. Nu när jag ska köra mejerifritt, vilket jag tycker är lite mer utmanande, har jag gjort en plan för 2-3 veckor framåt. Här är några rätter som jag använder.
Het limekyckling
Till dessa rätter äter jag nästan alltid grönsaker med olivolja, avokado, oliver och ofta hemgjord majonnäs. Kokosgrädde är jag lite less på så det använder jag inte så mycket för tillfället.
  • Het Limekyckling. Den här rätten har varit nummer ett sedan jag upptäckte den i april. En riktig favorit. Jag brukar ta bara hälften av den sambal oelek som står i receptet. Det blir lagom starkt för oss.
  • Fläskfile, oxfile e.dl med vitlökssmör och stekta vaxbönor. LCHF-pommes vet jag inte om jag vill kalla det, men gott är det! Fläskfilen saltar jag och pepprar, bryner i smör eller kokosolja och lindar sedan in i folie. Den får gå i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen är 75 grader.
  • Tacokryddad nötfärs med stekt rödlök och champinjoner. Bryn nötfärs och krydda med salt, peppar, spiskummin, oregano, paprika, chilipulver eller vad du gillar och har hemma. Lite på känn.
  • Ugnsstekt lax. Inga konstigheter. Bara stekt i ugn med någon krydda. Nästa gång ska jag testa att ha wasabi på.
  • Hamburgare utan bröd. Eller med bröd. Det finns mejerifria LCHF-bröd om man vill ha det. Här är ett som jag eventuellt ska prova att göra hamburgerbröd av. Annars går det utmärkt att äta med bara ovanstående tillbehör. Hamburgaren göra jag av bara nötfärs med ägg och kryddor.
  • Pulled Pork. Finns massor med recept på nätet. Googla och leta upp ett recept du gillar. Hur gott som helst. Bröd och tillbehör, se hamburgare.

Recept jag ska prova:
Måste ju använda min supergoda hemgjorda kycklingbuljong. I nästa leverans med ekokött jag får har jag bett att få märgben så att jag kan koka köttbuljong också.

Har du något gott mejerifritt LCHF-recept på lager? Tipsa mig!

lördag 19 augusti 2017

Avslutade fastan igår efter 121 timmar

Sista knappa dygnet på fastan var inte riktigt lika lätt som tidigare i veckan. Sov lite sämre sista natten, magen väsnades och idag har var jag lite andfådd särskilt på morgonen. Blev lite hungrigare på slutet också. Kanske mest för att jag visste att jag snart skulle äta :). Detta är ingenting som avskräcker mig dock. Jag kommer att köra sådana här fastor igen så småningom. Kanske blir det bara fyra dygn då :).
Gårdagens middag. Hemgjord kycklingbuljong (fettet kvar). Grönsaker med olivolja. Avokado. Syrad vitkål.
Den största positiva effekten jag har fått är helt klart det sänkta blodsockret. Trodde ALDRIG att jag skulle nå de låga blodsockernivåerna. Det har varit nere på 4.1. Jag har försökt med flera olika saker för att sänka mitt fasteblodsocker, d.v.s. mitt blodsocker när jag kliver upp på morgonen, tidigare. Har funderat en hel del på varför det ofta är så högt. Jag hoppades att det skulle gå ner av att vara i ketos, jag har provat att ta glycin, L-glutamin och resistent stärkelse i form av potatismjöl. Jag har kollat om träning sänker blodsockret. Jag har haft uppehåll med kaffe. Funderade på om det högre blodsockret berodde på stress så jag har kört yoga och avslappningsövningar. Ingenting har gett någon riktigt bra effekt. I morse var blodsockret redan 5.2 fast jag bara åt ovanstående samt drack en topp örtte med kokosolja igår. Håller tummarna för att det håller sig däromkring åtminstone även framåt.

Förutom det tycker jag att jag har haft bättre energi än vanligt. Jag har varit klarare i huvudet. Samtidigt får jag alltid ett lugn när jag fastar. Det får jag även om jag bara fastar 24 timmar fast nu blev det ännu mer påtagligt. Det är precis som att hjärnan varvar ner på något sätt. Jag har kört den lilla träning som jag planerat. 2 korta men intensiva styrkepass och en längre promenad. Samt gått i en massa trappor på jobbet förstås :). Har känt mig lika stark fysiskt som vanligt om inte starkare.

Allt har fungerat hur bra som helst. Trots jobb och skolstart för barnen i ny skola. Kanske är det just därför. Jag har haft ganska fullt upp. Fokus på annat. Det är kanske till och med lättare att fasta när man jobbar. När jag kör 24-timmarsfastor tycker jag det, men en så här lång fasta trodde jag skulle vara annorlunda. Måndag, tisdag och ondag behövde jag inte fixa mat till barnen heller. Det underlättar också. Min särbo har varit hos oss i veckan och hade med sig en massa rester från helgens festligheter.

Energin är kvar idag. Både kroppsligt och mentalt. Har fått en massa gjort redan idag. Kommer att fortsätta att mäta blodsocker och ketoner ett tag för att se vad som händer framöver.

torsdag 17 augusti 2017

Fastan fortsätter och mejerifritt

Är nu uppe i drygt 100 timmars fasta. Det går förvånansvärt lätt. Inte för att det var några större problem när jag långfastade förra gången, men den här gången känner jag inte av den andfåddhet och matthet som jag kände kortare stunder förra gången eller toalettspringet på nätterna överhuvudtaget. Sover väldigt bra för tillfället. Blodsockret är lågt, det har hållt sig mellan 4.1 och 4.7 sedan i tisdags. Fick äntligen mina ketonstickor igår också så jag fick ett kvitto på att värdet är högt. Det indikerar att kroppen använder mestadels fett som bränsle. Att jag för en gångs skull inte fryser och är iskall om händer och fötter är ytterligare ett tecken på det. Har bra energi och är klar i huvudet.

Om det inte känns sämre imorgon när jag vaknar så kör jag på till middag imorgon kväll som planerat. Då ska jag börja försiktigt med min hemgjorda buljong, avokado, syrad vitkål och lite grönsaker med olivolja. Sedan fortsätter jag att öka upp lugnt och försiktigt. Sedan ska jag äta som vanligt ”som om ingenting har hänt” som Dr. Jason Fung säger. Nu planerar jag också att köra mejerifritt (förutom smör) i minst en månad.

Jag har provat mejerifritt tidigare, men inte märkt någon skillnad på någonting alls egentligen. Ska erkännas att jag nog äter onödigt mycket ost. Inte alla ostar utan vanlig mildost som hushållsost eller gouda och bara när den är i skivor. Inte stavar eller tärningar. Bara i skivor. Triggar jag på just skivad hushållsost? Så är det nog :-P. Jag äter även vispgrädde, creme fraiche, smetana och andra ostar, men där har jag inga problem med att äta lagom. Förutom det så läser jag hela tiden om att mejerier är något man ska vara sparsam med som vuxen.
Martina Johansson skriver t.ex. i sitt senaste inspirationsbrev: ”Varför är det (mejerier) ett problem? För det blir väldigt höga östrogennivåer i produkterna som kommer från en gravid och lakterande ko! Östrogen som hamnar i din kropp och sabbar din hälsa och viktminskning. Östrogen som ger mer IGF-1 som ökar risken för tillväxt av... till exempel cancerceller.”

Jonas Bergqvist skriver också i sitt inlägg om periodisk fasta att: ”Det som frisätter IGF-1 i kroppen är kolhydrater, insulin, protein, en stor mängd mat samt tillväxthormon.” Ost innehåller väldigt mycket protein och äter man då mycket av det också så…

Även Dr. Mark Hyman, vars blogg jag följer, skriver om detta och anser att man bör avstå från alla mejerier förutom smör från gräsbetande kor. Han skriver också bl.a. följande: ”Countries with the lowest rates of dairy and calcium consumption (like those in Africa and Asia) have the lowest rates of osteoporosis.”

Kasein, som är huvudbeståndsdelen i mjölkprotein, sägs vara inflammationsdrivande och beroendeframkallande. Precis som gluten och socker.

Många anledningar till att göra ytterligare ett försök alltså. Om jag märker skillnad den här gången får jag nog bita i det sura äpplet och bara äta mejerier i undantagsfall. Märker jag ingen skillnad kommer jag ändå att äta mycket mindre mejerier efter det totala stoppet. Det krävs onekligen lite mer fantasi vid matlagningen när man ska välja bort mejerier, men det får jag försöka hantera.

tisdag 15 augusti 2017

Inne på tredje dygnet av fastan

Det har varit en riktigt bra dag idag. Sov gott och kände mig utvilad när jag vaknade. Det där med att sova ordentligt är jag inte bortskämd med. Blodsockret var även igår kväll 6.1, men imorse hade det sjunkit till 4.2 och på eftermiddagen idag hade det stigit till 4.7. Känns riktigt bra att det har gått ner till lite. Tror aldrig jag har haft så lågt blodsocker någon gång när jag har mätt. Att det är lägre idag än igår är ingenting jag känner av. 

Jag känner mig pigg, lugn som en filbunke och varm som en kamin :). Än så länge har jag inte känt någon hunger mer än korta stunder. Det har avhjälpts med vanligt vatten, bubbelvatten, te och kaffe. Antar att kroppen har gått in i fettdrift ordentligt så jag har gott om tillgänglig energi. Troligtvis är ketonerna höga, men jag har inte lyckats får tag i några blodketonstickor så att jag kan mäta det. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.


Arbetsdagen har förflutit utan problem. Fastan fortsätter ett tag till. Får se hur det känns imorgon.

måndag 14 augusti 2017

Dags för en längre fasta igen

Sedan igår eftermiddag är jag fastande och har bara druckit vatten, te och kaffe. Jag tycker det är spännande med fasta och vilka effekter det har på kroppen. Läser mycket av Jason Fung på Kostdoktorn. Även Jonas Bergqvist skriver en del om periodisk och terapeutisk fasta. Det jag läser verkar väldigt logiskt för mig. Dessutom kan jag ju själv känna de positiva effekterna i min kropp. Det blir en helt annan energi (särskilt efteråt), matfixeringen minskar och jag kan känna om jag är hungrig, mätt eller bara sugen. För mig som har varit rätt fixerad vid att äta och haft svårt att känna hunger- och mättnadskänslor i större delen av mitt liv är det en stor sak.
Jag har fastat som vanligt sedan förra gången jag fastade lite längre, d.v.s. hoppat över frukosten de flesta dagar och dessutom lunchen två dagar i veckan. Det flyter på utan några som helst problem. Någon gång har jag valt att äta frukost, men det resulterar i att jag inte är hungrig vid lunchtid istället. Jag får inte för lågt blodsocker av att fasta. Att äta en kost som oftast är ketogen medför att man slipper blodsockersvängningar och sug som kommer av det. Ett för lågt blodsocker kan endast orsakas av ett tidigare för högt blodsocker. Eller av en insulinproducerande tumör och det är tack och lov inte särskilt vanligt.

Mitt fasteblodsocker är nästan alltid lite högt (över 6, ibland nästan 7), men från och med fjärde dagen på förra långfastan var det 5.2. När jag började äta igen gick det raskt upp till samma nivåer som innan fastan igen. Detta vill jag undersöka ytterligare en gång. Idag på morgonen var mitt fasteblodsocker 6.2 och det är oftast där det ligger. Mätte blodsockret även på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet. Då var det 6.1. Inget blodsockerfall där alltså.

Jag vill också se om det funkar att fasta längre när jag jobbar. Det längsta jag har fastat när jag jobbar är två dygn. Sedan ska jag testa om det funkar att träna som vanligt (det lilla jag nu tränar) när jag fastar. Idag gick det i alla fall bra att köra en uppvärmning och sedan ett kort styrkepass, men då hade jag bara fastat knappt ett dygn.

Får se hur länge jag håller på den här gången. Max till middag på fredag kväll är det tänkt. Om det inte känns bra kommer jag att avbryta innan. Målet är att må bra/bättre, inte tvärtom.

fredag 11 augusti 2017

Koka egen buljong

Under semestern provade jag att koka egen buljong. Köpt buljong är oftast buljong bara till namnet. De innehåller mest smakämnen, socker och palmolja. Det vill jag inte tillföra min kropp.

Det var inte alls svårt. Det tar tid, men det sköter sig i stort sett själv. Jag använde mig av ett recept från Birgitta Höglund där man använder sig av en hel kyckling som man delar, tar av köttet från benen efter ett par timmar och sedan låter benen koka några timmar till. Då får man både pulled chicken till middagen och riktigt god hemgjord buljong.
Jag frös ner några 2 dl-portioner som jag ska ha och bryta längre fastor med plus en massa iskuber.